Cum compunem melodii, partea a III-a:
Comunicarea unei idei

In seria de articole “Cum compunem melodii,” Doctorul in compozitie si improvizatie muzicala, Andrei Tudor, vorbeste despre cum ne cultivam creativitatea si cum ne exprimam prin note si armonii.
 
In ultima parte, descoperim cele patru etape ale compozitiei, esentiale pentru cand redam melodia unei audienta.

andrei_t

George Grigoriu, bunicul meu, candva mi-a spus ca tot ceea ce fac, sa fac “in slujba melodiei”.

Cum “invatam” melodia?

Multi compozitori sunt de parere ca melodia nu se poate invata. O ai sau nu…

Dar toti marii compozitori au avut sute, daca nu mii de ore de studiu al teoriei muzicale, al armonizarii si au avut apoi parerile altor compozitori mari, care le ascultau si le criticau munca.

Este important sa primim sfaturi si sa avem acces la o pereche de urechi obiective. Apoi alegem ce ni se potriveste mai bine.

Pana la urma, facem ca noi.

Dan Dediu este unul dintre cei mai importanti muzicieni si compozitori romani. Ii sunt total indatorat in gasirea unor solutii minunate si foarte inteligente in propriile mele constructii muzicale ale unor piese pe care abia acum urmeaza sa le imprim.

De la el, am invatat cat de important este sa ascult, sa analizez, sa descopar si sa imprumut.

Cum compunem o melodie?

Sa presupunem ca ai deja propriul stil melodic. Exista in tine si l-ai dezvoltat de-a lungul timpului. Este un instinct melodic – ceva ce iti vine natural. Cred ca acest instinct este, defapt, rezultatul a ceea ce ai ascultat.

Pentru a compune, trebuie sa asculti multe genuri si stiluri diferite.

Sa analizezi constructia la nivel de motiv muzical, fraza si forma, constructe melodice si armonice.

Sa descoperi anumite stiluri si procedee folosite de EI, de cei mari – de la Bach, Beethoven si Rachmaninov, la Williams, Grusin, Foster, sau chiar si mai aproape.

Si da – sa imprumuti.

In felul asta, “accesezi” muzica, iti asculti inspiratia si iti alimentezi creativitatea.

Cum comunicam melodia unei audiente?

Trebuie sa iti poti descrie melodia pentru a o intelege. Acest lucru se poate intampla doar daca:

1 – Ai o metoda de a-ti descrie melodia care este deja intiparita in mintea ta.
2 – Stii sa transcrii acea metoda intr-o forma concreta – in scris sau inregistrat.

Notatia este granita dintre abstract si concret in muzica. Daca nu intelegi notatia, nu vei avea nicio modalitate de a transmite ceea ce auzi.

Atunci cand urmaresti cum fiecare fraza melodica ofera contur armoniei, sau cum armonia dicteaza relatia dintre note, abia atunci vei intelege melodia.

Adevarata creativitate in compozitia muzicala este atunci cand iei melodia din mintea ta, ca apoi sa o intelegi, sa o transcrii si sa o adaptezi. Este atunci cand creezi legaturi noi intre idei, care nu au fost pana atunci puse impreuna.

Acolo iti vei gasi creativitatea.

Daca esti indragostit de pian si atras de partea creativa, Andrei te asteapta la cursul de compozitie si improvizatie muzicala.
La Companie, punem accent pe tehnica de compozitie, analiza si dezvoltare stilistica. Asa ca vei fi incurajat inca din prima zi, sa iti explorezi creativitatea ca artist.

Inscrie-te acum!

DESPRE AUTOR

Andrei Tudor – Lector Universitar, Doctor în compoziţie şi Profesor de improvizaţie muzicală – Cu un palmares de necontestat și absolut impresionant, Andrei Tudor s-a alăturat echipei Companiei de Artiști, susținând două dintre cele mai frumoase și generoase cursuri: improvizație și compoziție muzicală. Descoperitor de talente, Andrei și-a oferit multe dintre piesele sale debutanților în ale căror potențiale a crezut. Are o rabdare iesita din comun si gaseste in permanenta modalitati noi si originale de a te ajuta sa intelegi muzica. Printr-un simt al umorului subtil si o personalitate calda, Andrei este genul de persoana de care esti in permanenta absorbit, indiferent de dispozitia in care esti.
Share This